I slutten av november var det kapasitet til å utføre kontroll av Fuglø i Harstad, og påbegynne utbedring av stormskadene fra sist vinter. Etter stormen tiltok det med lekkasjer, og det var greit å få undersøkt om det var skader undervanns. Fuglø slet fortøyningene og dreide opp mot moloen og lå og slo hekken i flytekaia under stormen. Fuglø kan enda ikke gå for egen maskin så vi fikk låne Reflex, en av båtene til oppdretterne i nærområdet, til å utføre slepet.
Reflex setter fart mot Harstad med Fuglø på slep. Skipperen meldte at ho var lett å slepe. Det gikk med en 8 knop.
Fuglø på vei opp på storslippen i hallen til HA-MEK i Samasjøen.
Det mest åpenbare lekkasjepunktet når båten kom opp var at det piplet ut ved en gammel naggel. Her er naglen boret ut og det som stod i kjølen renner fritt.
Noen småskader ble spunset rundt om, men stort sett så undervannskroget helt og fint ut. I ettertid når båten har ligget litt viser det seg at det fortsatt er lekkasjer.
Det var nødvendig å justere vannlinja. Vi klarte ikke helt å beregne den nye flytelinja før Fugle ble sjøsatt i 2013. Etterhvert som ballast, motor og styrhus kom på plass, seg ho for mye ned på hekken. Totalt ble den hevet ca 7-8 tommer atte. Her er Zoltan og Anthony i gang med å sette linja fra forstevn.
Skroget er kontrollert og Anthony smører bunnstoff langs vannlinja.
Den manglende framparten av skansekledninga er utbedret. I bakgrunn står Anna Rogde som vi også utførte reparasjoner på.
Håvard er igang med ny lenning og svinerygg.
Skansekledninga i hekken blir lappet sammen. Det er blitt felt inn spunser på sargen, og vifta holder temperatur under limherdinga.
Så er det stort sett bare bunnsmøringa igjen. Fuglø blir liten i hallen til HA-MEK.
Reflex stod også for slepet hjem til Gratangen.
Så var Fuglø tilbake i hjemmehavna. Mye mer burde vært gjort av vedlikehold, men vi fikk kun fire dager til rådighet på slippen.
Arbeidene fortsetter i hjemmehavna. Her skal Stein rette vridde kryssholt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar