Våroffensiv april 2013

Nå er det fullt trøkk på Fuglø framover. Vi kjører alle mann på prosjektet med unntak av øktene på Einar II som pågår i Vardø. Målet er å sjøsette før ferien, og frigjøre slippkapasitet. Det er klargjort for beking, kitting og overflatebehandling, men vi avventer dette noe til det blir varmere i været. Ellers pågår hylseboring og innfesting av motorfundament, samt diverse trearbeid på dekk og i rommet.

Boring av hylse eller andre store skroggjennomføringer har vært en langsom affære tidligere. Utstyret vi har for dette arbeidet er en 35 mm gjenget stang med innfestinger for skjærestål. Stanga drives av en saktegående håndholdt gjengemaskin, og stålene har tidligere kunnet skjære ca 2-3 mm av gangen. Det sier seg selv at dette tar tid med opptil 10-11 toms gjennomføringer. Vi har lenge vært på utkikk etter bedre utstyr for de største gjennomføringene som vi nå står overfor på Fuglø. I tillegg til hylsa skal det borres for ankerklyss. Nå har imidlertid kloke hoder ved senteret konstruert og produsert nye skjærestål til eksisterende utstyr. På bildet ser vi båtbygger Ivar Sørli som betrakter borestanga som jobber seg gjennom stilken med det gamle skjæret.

Her ser vi prinsippet på det nye skjæret vi har laget. Et forskjær kutter fibrene før kniveggen skaver ut treverket lik et vanlig spiraltrebor. Tegning er utført av fartøyvernkonsulent Gunnar Holmstad.

Forskjæret slagloddes på hovedskjæret. Begge er av verktøystål.

Det nye skjæret tar 18 mm i slengen. Det er en forbedring som monner. Hullet som borres for hylsa går gjennom ca. 90 cm med tømmer og har ferdig diameter på 17,5 cm. Det er laget tre stål med forskjellig lengde for å  oppnå riktig diameter. Vi vil vurdere etterhvert om vi skal lage støtte for det lengste skjæret som presentert i tidligere innlegg.

Forfjamset båtbygger registrerer effekten av nystålet.

Her ser vi innvendig opplagring av borestanga. Det er innvendig og utvendig gyrooppheng som forenkler innfestinga.

Samtidig produseres nye kombiskruer for innfesting av hylsa. Slike er ikke i handel lenger og må derfor lages av verkstedet. Kombiskruene lages i  høyfast messing og har både tregjenger og maskingjenger. Mekaniker Kent Ove Rystad står for arbeidet.

Her er ny og gammel kombiskrue. Maskingjengene er ikke laget på den nye skruen.

 Motorfundamentet er under montering. De gamle stålbjelkene er renovert og benyttes om igjen.


Helt akter på fundamentet var det hugget betydelig inn i spantene. Dette var kompensert ved å binde fundamentet sammen med en stålpaltekonstruksjon mot spantene. Her tar Kazic maler til nye plater.

Kazic og Jay borer for fundamentsboltene.

Bunnramma til Normo- motoren boltes i stålramma. Her ser vi jiggen som benyttes i de gamle boltehullene for å få riktig avtand mellom bjelkene.

Ægir fintilpasser for skiva til fundamentsboltene.

Fundamentsbolt. Emnet er 26 mm, men gjenget for 1 toms bolt, slik de opprinnelige boltene var. Vinkelen ved boltehodet må tilpasses på den enkelte bolt i forhold til hull og skrogside. Materialet er høyfast messing.

Her er er Fundamentsboltene ferdig montert.

I rommet er dørkbjelkene i ferd med å komme på plass. Dørken blir halvannentoms pløyde bord. Fuglø hadde lite ballast, og denne bestod av løs stein. Vi vurderer ulike løsninger for ballast, herunder bly, for å få tyngde og kompensere for last.

På dekk arbeides det med svinryggene. Det blir 6 toms høyde og et emne i høyden. Lengden på svineryggen totalt er 4,8 meter.

Her feller Jay emnet mot lenningen, og merker av med passer.

1 kommentar:

  1. Artig å følge med på arbeidet med Fuglø. Blir jo som ny. Hadde for det meste mitt arbeide ombord fra 81 til 97. Mange turer og opplevelser.
    Jon-Petter Antonsen

    SvarSlett