Uke 15 og 16

Lærlingen Ole, som vanligvis oppdaterer bloggen her, har jobbet med fagprøven sin. En av oppgavene var å lage fyllplank, eller sluttplank som det også kalles når det er eksisterende hud på begge sider av planken som skal legges inn
Her er planken festet mot spunninga i stevnen og klemt på plass
Planken passet godt, og lærlingen gliser stolt
Endre bruker favorittverktøyet sitt, - skarvøksa. Her sletter han spant ved stilken.
Raiene heftes mot spantene, og gir linjer som viser båtbyggeren hvor det evt. må slettes.
Ole har saget den nye planken i riktig lengde, og skal til å presse den på plass og feste den.
Fint besøk på Fuglø. Frank A. Jenssen laget reportasje til "Naturens verden" på NRK P1
En annen av oppgavene Ole hadde i forbindelse med fagprøven, var å ferdigstille livholtene. Planken ble lasket til planken på bildet ovenfor, og måtte tilpasses så godt som mulig.
Livholtene i forskipet
Det begynner å gå mot vår ved fartøyvernsenteret.
Motoren som skal monteres i Fuglø er en Normo 3Z. Denne har bygd veivaksel, - dvs. at akslingen er satt sammen av flere deler. For å sette inn nye rammelager, dreie krumtapper - samt skifte en av dem, må vi demontere veiva. Sammenføyningene er gjort etter SKF-metoden ved bruk av trykkolje, - denne går ut på at olje presses inn mellom pasningsflatene både under montering og demontering. Til dette arbeidet trengte vi ei god trykkpumpe som kunne levere høyt nok trykk. Dette fikk vi lånt hos Hamek AS i Harstad. Pumpa var ei "SKF Oil injector 226400" som kan levere trykk på opptil 3200 kg/cm2. Til å begynne med prøvde vi med "Hydraway HVXA32" hydraulikkolje, men denne ble for tynn - vi klarte ikke å opparbeide skikkelig trykk uten å få lekkasjer. Vi gikk derfor over til "Gearway G480W" girolje, som fungerte utmerket. Demonteringa gikk som en lek.
Tappene er maskinert svakt koniske og har kanaler slik at oljen skal fordele seg utover. Kabelen fra pumpa skrus i det lille hullet på enden av tappen, øverst på bildet.
Diverse deler fra både 3Z- og 4Z-akslingen. Den sistnevnete stod i en delemotor som ble anskaffet fra Tussøy i Troms. Denne hadde stått i ferga "Flatøy".
Krumtappene fra Z3-en.
Her følger en video fra demonteringa av veivakslingene:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar