Fortsatt er det mekanisk avdeling som dominerer arbeidet på Fuglø. Tidlig i sommer ble fartøyet forhalt til kommunekaia for å starte montering av ny stålcasing. Da er vi avhengig av fast grunn for lastebil med kran til de tunge løftene. Også mekanikerene har fått inn forsterkninger, og det har vært arbeidet gjennom hele sommeren.
Fuglø forhalt og overdekning fjernet.
Noe fintenking må til før jobben starter.
Delene til den prefabrikerte konstruksjonen står klar på kaia.
Så er løftet i gang.
Første seksjon er kommet ombord.
Delene til casingen er laget for flere år siden. Nye folk er kommet til. Det er knyttet spenning til om alt vil passe. Hydrauliske jekker må til. Det er godt vi fikk en utdannet platearbeider på sommerengasjement. Jim Nummelin er eneste Gratangsværing på senteret for tiden. Stein-Even følger opp.
Hjørnet falt på plass. Først noen punktsveiser før dem får resten til å stemme.
Referansemål tas på den gamle casingen.
Den fremre delen er nedgangen til maskinen. Hoveddelen rommer bysse, messe og lugarer.
Selve casingen er på plass. Bjelkene til galgedekket er under montering.
Casingen er av stål og er en eldre konstruksjon. Hele akterskipet skal lukkes inn med aluminium som ble bygget til på 80-tallet. På galgedekket blir det dekksplank.
Her er det gamle lavtrykk- hydrauliske vinsjesystemet før demontering. Hele anlegget er demontert og overhalt.
Her ligger det ferdig overhalt på kaia og klar for løft ombord.
Alle pakningsplater på flensene er rettet av.
Rørene under montering. Totalt består opplegget av ca 55 meter 3 toms rør.
Midlertidig rørverksted montert ombord.
Her er sløyfa nesten kommet fram til gjennomføringen i dekket.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar