Ting går tilsynelatende sakte på Fuglø, men det er utrolig mye arbeid som skal gjøres. Det er vanskelig å se progresjonen fra dag til dag, men det går fremover - sakte men sikkert. Det har derfor vært lite aktivitet på bloggen her i det siste, - men nå er vi i ferd med å nå en milepæl. Den siste planken på huden i denne omgang legges denne uka. Vi venter med de to siste plankene ved kjølen til garneringa er lagt og kjølen er skiftet.
Jay spikrer en av de siste plankene i denne omgangen.
Dorhammeren brukes for å få spikern helt inn i ei forhåndsboret forsenkning. Senere plugges hullet med en karpon.
Hudinga på styrbordsida er ferdig inntil videre
Her borer Jay hull gjennom ny hud via de gamle naglehullene i spantene. Ole har begynt forberedelsene til å legge ny garnering. Her planlegges plankeløpet ved hjelp av reier.
Arbeidet med huden er på langt nær ferdig. Når garneringa er lagt skal hundrevis av naglehull bores opp gjennom garneringa, nagler settes i med åretter på innsida og døytler på utsiden. Så skal huden grovslettes. Så skal omlag en kilometer med nater drives, - så skal omlag en kilometer ned nater drives på nytt, - så skal det drives enda en gang... Noen tommelfingerregler her er 1 mm hud per fot båtlengde. Fuglø er 78,5 fot, hvilket tilsier hud på 3 tommer tykkelse. 3 tommer tykk hud tilsier at tre tråder skal drives inn - 1 tråd per tomme hudtykkelse. Drivinga foregår ved at en først setter drevgarnet inn i natet i løkker med et settjern, så slås det inn i en eller to omganger (alt etter teknikk) ved hjelp av et rabattjern. "Egga" på settjernet er tynn og flat som en veldig sløv kniv, mens rabbatjernet har spor i "egga" som presser inn, og jevner tråden i natet. Når drivinga er ferdig finslettes huden ved behov og natene bekes, skrapes og kittes. Deretter er det overflatebehandling.
Vi venter med skiftinga av kjølen til hud og garnering er ferdig for å ha optimal langskips styrke mens arbeidet med kjølen pågår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar