Uke 10.

Hakaplank. Endene på planken felt mot hakaplanken . Legger dekk-2 1/2" plank.

Uke 1

Arbeidet med dekket har begynt, og vi satte opp et stillas under slik at vi kan komme til å reparere og rette av dekksbjelkene slik at vi får et jevnt underlag for dekksplankene. Det gjenstår en del råte øverst på noen bjelker. De fleste bjelkene har en tykkelse på 17-18cm, men på flere av dem er de to øverste cm ganske porøs, så der limer vi på et nytt lag. Høyden på bjelkene stemmer heller ikke helt etter at kjølspreng og spring ble rettet. Fuglø var meget oppseilt, og hadde en kjølspreng på omlag 30 cm.
Et stillas å stå på, og godt lys letter arbeidet.


Uke 49

Den gamle garneringen måtte fjernes for å komme til, og se omfanget av hva som måtte skiftes. Deter nå lagt inn ny garnering, og alle trenaglene kan slås inn, - ca 2500 stykker. Omlag 200 støtbolter klinkes..Naglene blir laget åttekantet og konisk, og slås i fra utsiden til de stopper og står godt, før de blir årettet(kilet) på innsiden. Etter at huden er drevet slås en eikedøytel inn på utsiden for utvide hodet og tette gap mellom naggel og hudplank, grunnen til at det gjøres etter drivinga er for å unngå at hudplankene sprekker av presset fra døytelen. Det er viktig at trenaglene er tørre når de blir laget slik at skroget tettes når det trutner.

Litt om arbeidet med garneringa

I januar 2007 var garneringa fjernet. Denne ble revet i sin helhet. Dette for å få en fullstendig oversikt over tilstanden på spantene. Garneringa var råtten og veldig dårlig framme både på styrbord og babord fra stevn og 2-3meter bakover. På styrbord var det i tillegg mange korte ender og helt klart et behov for utbytting i forhold til en mer gjennomtenkt støtplan. Videre var tilstanden varierende. Livholtene var forskjellig på de to sidene. På babord side var det 4-5 planker 2” under reviseen deretter tre 3” planker, videre fem 4” og nederst tre 2”. Dette varierte en del både i antall og tykkelse. Noen plasser på 4” og 3” delene av livholtet var endene lasket sammen 2”+2” eller 2”+1”. Disse laskingene gikk over flere spant.

Styrbord hadde 2” garnering hele veien, men i slaget var det tre 2” planker spikret til garneringa som utgjorde livholtet. Det vil si 2”+2” livholt. Den totale bredden på disse var 49cm hele veien. På ingen av sidene gikk livholtene helt til stevn. Store deler av disse var heller dårlig festet. 4” livholtene var så å si kun spikret med 7” skipsspiker til spantene. 4” livholtene er forøvrig i gran.
Det er tydelig å se at mesteparten av garneringa har vært skiftet. De 2 nederste plankene på hver side ser ut til å være av eldre dato. Disse er kun naglet og ikke spikret. Det virket forøvrig som om det var veldig lite styrke i store deler av den garneringa som i utgangspunktet ser bra ut. All garnering i hekken er fra 50-tallet da Fuglø ble ombygd til kutter. I dette området er plankene stort sett veldig bra, men det ble besluttet å rive disse også for å få full oversikt over spantene og hekken. Garneringa går inn under motorfundamentet. Dette er fordi Fuglø opprinnelig ble bygd uten motor og fundamentet ble satt inn etter garneringa. Det kan bety at disse plankene er av gammel dato.
Mye av trenaglene var dårlige. Spesielt i de lavere partier. Dette har nok også en sammenheng med alderen på naglene. Siden vi har en del dokumentasjon på reparasjoner og utbedringer som er gjort siden 50-tallet har vi en viss oversikt over alderen på deler av garneringa.
All garnering ligger med margen inn eller er margplank.

Uke 45

Vi holder enda på med garneringa, og i løpet av dagen i dag (11.11.10) når vi en aldri så liten milepæl -vi blir ferdige med all garnering over livholtene. Vi har fått ny båtbygger med på laget. Hun heter Katja og er fra Tyskland. På videoen nedenfor monteres en av hennes første garneringsplanker, og den passet alldeles utmerket.

Uke 43

Nå er garneringa begynt å komme på plass. Her er en ny plank på vei inn.
Planken tvinges på plass
Vi bruker hydrauliske jekker for å lette arbeidet.
Planken passer fint, men er ikke helt på plass ennå.
Noen kakk i enden må til...
... så er den der den skal være.
Så skal det bores hull for spiker, og planken spikres fast.
Omlag 250 støtbolter er under produksjon.
En jigg er laget for å holde bolten mens den kaldklinkes.
Lufthammeren er effektiv, og sparer oss mye tid og krefter.
Støtboltene skal holde inne plankeendene i huden. Et hull bores gjennom hud, spant og garnering, og forsenkes for skive og hode. Bolten slås inn og klinkes med skive på innsiden av garneringa. Hullet på utsiden forsynes med karpon.

Uke 38.

Ting går tilsynelatende sakte på Fuglø, men det er utrolig mye arbeid som skal gjøres. Det er vanskelig å se progresjonen fra dag til dag, men det går fremover - sakte men sikkert. Det har derfor vært lite aktivitet på bloggen her i det siste, - men nå er vi i ferd med å nå en milepæl. Den siste planken på huden i denne omgang legges denne uka. Vi venter med de to siste plankene ved kjølen til garneringa er lagt og kjølen er skiftet.
Jay spikrer en av de siste plankene i denne omgangen.
Dorhammeren brukes for å få spikern helt inn i ei forhåndsboret forsenkning. Senere plugges hullet med en karpon.
Hudinga på styrbordsida er ferdig inntil videre
Her borer Jay hull gjennom ny hud via de gamle naglehullene i spantene. Ole har begynt forberedelsene til å legge ny garnering. Her planlegges plankeløpet ved hjelp av reier.
Arbeidet med huden er på langt nær ferdig. Når garneringa er lagt skal hundrevis av naglehull bores opp gjennom garneringa, nagler settes i med åretter på innsida og døytler på utsiden. Så skal huden grovslettes. Så skal omlag en kilometer med nater drives, - så skal omlag en kilometer ned nater drives på nytt, - så skal det drives enda en gang... Noen tommelfingerregler her er 1 mm hud per fot båtlengde. Fuglø er 78,5 fot, hvilket tilsier hud på 3 tommer tykkelse. 3 tommer tykk hud tilsier at tre tråder skal drives inn - 1 tråd per tomme hudtykkelse. Drivinga foregår ved at en først setter drevgarnet inn i natet i løkker med et settjern, så slås det inn i en eller to omganger (alt etter teknikk) ved hjelp av et rabattjern. "Egga" på settjernet er tynn og flat som en veldig sløv kniv, mens rabbatjernet har spor i "egga" som presser inn, og jevner tråden i natet. Når drivinga er ferdig finslettes huden ved behov og natene bekes, skrapes og kittes. Deretter er det overflatebehandling.

Vi venter med skiftinga av kjølen til hud og garnering er ferdig for å ha optimal langskips styrke mens arbeidet med kjølen pågår.